۱۳۸۸ بهمن ۱۲, دوشنبه

دهه‌ی فجر" در پرتنش‌ترین سال جمهوری اسلامی

در آستانه‌ی "دهه‌ی فجر" و سی و یکمین سالروز ۲۲ بهمن نگرانی از حضور معترضان به نتایج اعلام شده‌ی انتخابات ریاست جمهوری در این مراسم افزایش یافته است. حکومت تلاش می‌کند این روز را به نمایش پشتیبانی از ولایت فقیه تبدیل کند.
مراسم و برنامه‌های "دهه‌ی فجر" ، ۱۲ تا ۲۲ بهمن، در شرایطی آغاز می‌شود که فضای سیاسی و اجتماعی کشور همچنان متاثر از حوادث پس از انتخابات ۲۲ خرداد است. دو محور اصلی برنامه‌های حکومتی برای روزهای آینده، به ویژه سی و یکمین سالروز ۲۲ بهمن، بسیج حداکثری نیروهای "خودی" در حمایت از رهبر جمهوری اسلامی، و محدود و مرعوب کردن معترضان است. آغاز رسمی مراسم ساعت ۹ و ۳۳ دقیقه‌ی روز دوشنبه، ۱۲ بهمن ماه اعلام شده؛ این لحظه‌ی نشستن هواپیمای ایرفرانس در فرودگاه مهرآباد است که آیت‌الله خمینی را در سال ۱۳۵۷ به تهران آورد.
صدها هزار ستاد برای تهییج مردم

تعداد ستادها و نهادهایی که قرار است طی ده روز با برنامه‌های مختلف مردم را آماده شرکت در مراسم نهایی در روز ۲۲ بهمن کنند بسیار زیاد به نظر می‌رسد. این ستادها و برنامه‌ها از دورترین روستاهای کشور تا نمایندگی‌های جمهوری اسلامی در هفتاد کشور جهان را پوشش می‌دهند. «مسئول كمیته مساجد ستاد مركزی دهه‌فجر»، دهم بهمن‌ماه، از برنامه‌هایی خبر داده است که در سی هزار مسجد تدارک دیده شده است.

به گفته‌ی رئیس هیات‌های مذهبی این ستاد، حجت‌السلام روحانی، چهل هزار هیات مذهبی ثبت شده در کشور، به این مناسبت فعال شده‌اند. روحانی می‌گوید علاوه بر این، ۲۶ هزار مبلغ مذهبی «برای تبیین گفتمان انقلاب اسلامی به اقصی نقاط کشور اعزام می‌شوند.» برنامه‌های اعلام شده از سویی حکایت از تلاشی همه‌جانبه برای بسیج مردم دارد و از سوی دیگر اغراق آمیز به نظر می‌رسد.

یک ستاد برای ۱۵۰ نفر

رئیس ستاد دهه فجر گیلان، حجت‌الاسلام مجتبی اشجری، در جمع خبرنگاران گفته است بیش از دو هزار ستاد در روستاها و پنج هزار ستاد در سطح این استان تشکیل شده است. به گزارش خبرگزاری شبستان او «پاسخگویی به شبهات جوانان» و «نمایان‌سازی مشاركت و حضور مردم در مراسم» را اهداف این ستادها معرفی می‌کند. بخشدار "پره‌سر"، از توابع رضوانشهر استان گیلان، به خبرگزاری فارس می‌گوید، «برای گرامیداشت دهه‌ی فجر» ۴۸ ستاد روستایی در این بخش تشکیل شده است. مطابق آمار سرشماری سال ۱۳۵۸، جمعیت تمام روستاهای بخش پره‌سر حدود هفت هزار نفر است. به این ترتیب تقریبا به ازای هر ۱۵۰ روستایی، اعم از نوزاد و پیر و جوان، یک ستاد در پره‌سر تشکیل شده است. همین خبرگزاری از استان گلستان گزارش می‌دهد، ستاد مرکزی دهه‌ی فجر بخش "اق‌قلا" در این استان «به منظور هماهنگی، ایجاد وحدت رویه، یکپارچه‌سازی امور اجرایی و انسجام سازمانی در برنامه‌های دهه فجر» در این بخش پانزده کمیته‌ی تخصصی تشکیل داده است. آق‌قلا از توابع شهرستان گرگان محسوب می‌شود و حدود ۲۷ هزار و ۶۰۰ نفر جمعیت دارد.

بسیج کارمندان اداره‌ها

محمد حسین زارع، رئیس ستاد مرکزی دهه فجر، روز یکشنبه، ۲۷ دی‌ماه در یک نشست خبری شرکت کرد تا به تشریح برنامه‌های این ستاد بپردازد و به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ دهد. او در ابتدای این نشست خبر داد که «برنامه‌های دهه فجر امسال در کل کشور بیش از سنوات گذشته خواهد بود.» زارع در توضیح این پرسش که «گفته می‌شود برخی كارمندان سازمان‌ها موظف به حضور در این راهپیمایی هستند و برایشان اضافه كاری رد خواهد شد»، با اشاره به تعطیل رسمی بودن اداره‌ها در روز ۲۲ بهمن این اخبار را نادرست خواند. او در این مورد که «این مساله به صورت پررنگ در جامعه مطرح می‌شود» با رد این مسئله اظهار داشت «اما قبول دارم روی چنین ذهنیتی به صورت پررنگ تبلیغ شده است.»

به رغم سخنان رئیس ستاد مرکزی دهه‌ی فجر، خبرگزاری نفت‌نیوز سی‌ام دی‌ماه از قول «دبیر ستاد برگزاری مراسم دهه فجر پتروشیمی» نوشت «یکی ازمهمترین برنامه‌های گرامیداشت دهه فجر امسال حضور جمعی مدیران و کارکنان صنعت پتروشیمی در راهپیمایی ۲۲بهمن خواهد بود.» او می‌گوید «امسال محور برنامه‌ها با شعار"انقلاب اسلامی، وحدت ملی و ولایت مداری" اجرا خواهد شد و به منظور ایجاد وحدت رویه و هماهنگی بیشتر، مصوبات این ستاد به شرکت های تابعه پتروشیمی ارسال می شود.»

روابط عمومی اداره كل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی، ۲۷ دی‌ماه به نقل از رئیس اداره تبلیغات اسلامی فاروج نوشت «برای حضور حداکثری مردم در برنامه‌های دهه فجر و به ویژه راهپیمایی سراسری ۲۲ بهمن به برنامه ریزی، همت و همدلی مسئولان شهرستان نیاز داریم.» بنابر این گزارش او «حضور فعال اداره ها را برای اجرای هر چه بهتر برنامه‌ها ضروری دانست.»

«تبعیت از ولایت» محور برنامه‌های امسال

معترضان به نتایج اعلام شده‌ی انتخابات ریاست جمهوری، در هشت ماه گذشته از مناسبت‌های عمومی مانند روز قدس، ۱۳ آبان، ۱۶ آذر و عاشورا برای بیان اعتراض‌های خود استفاده کرده‌اند. ظاهرا برنامه‌های مشابهی نیز برای ۲۲ بهمن تدارک دیده شده. به نظر می‌رسد مسئولان دولتی و نهادهای حکومت کوشش می‌کنند بیشترین جمعیت ممکن را تحت پوشش برنامه‌ها و شعارهای حمایت از نظام جمهوری اسلامی و به ویژه حمایت از ولایت فقیه به میدان بکشانند.

رئیس ستاد مرکزی دهه‌ی فجر «ارتقای اعتماد عمومی نسبت به کار آمدی نظام» را محور برنامه‌های امسال عنوان کرده است.

تاکید بر «اصل ولایت و رهبری» و «نقش ولایت فقیه در هدایت بحران‌ها»، و نمایش «پیوند مردم با رهبری» و «گوش به فرمان ولایت بودن» بارها از سوی مسئولان محور اصلی برنامه‌های امسال اعلام شده است. با این همه، تهدیدها و تدبیرهای امنیتی شدید نشان می‌دهد که احتمال حضور گسترده معترضان و تکرار شعارهایی بر ضد حکومت که در مناسبت‌های اخیر افزایش یافته، نگرانی‌های فراوانی به وجود آورده است.

موسوی و کروبی: "اعدام برای ایجاد وحشت"

نیروهای امنیتی، انتظامی و قضایی در هفته‌های گذشته بر فشارهای خود بر افراد و تشکل‌هایی که می‌توانند در سازمان‌دهی حرکت‌های اعتراضی نقشی ایفا کنند افزوده‌اند. بسیاری از ناظران اعدام دو نفر به اتهام شرکت در ناارامی‌های روز عاشورا و احتمال اعدام پنج نفر دیگر در روزهای آینده را بخشی از این تلاش‌ها ارزیابی می‌کنند. مهدی کروبی و میرحسین موسوی نیز، پس از دیداری در روز شنبه، دهم بهمن‌ماه، از هواداران خود دعوت کرده‌اند در راهپیمایی سی و یکمین سالروز انقلاب اسلامی شرکت کنند.

سایت رسمی حزب اعتماد ملی در گزارشی از این دیدار از قول موسوی و کروبی نوشت، ظاهرا اعدام شدگان ماه‌ها قبل از انتخابات دستگیر شده‌اند. بنابر این گزارش دو نامزد معترض به نتایج اعلام شده انتخابات می‌گویند «به نظر می‌رسد که چنین اقدامی برای ایجاد خوف در مردم جهت عدم حضور در راهپیمایی ۲۲ بهمن است.» به نوشته پایگاه اینترنتی حزب اعتماد ملی «‌موسوی و کروبی تنها راه خروج از بحران و بازگشت آرامش به کشور را آزادی زندانیان سیاسی و رفع توقیف مطبوعات ، رفع پلمپ احزاب و برگزاری انتخابات آزاد دانستند.» دو نامزد معترض انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری از مردم دعوت کرده‌اند «در راهپیمایی ۲۲ بهمن حضوری گسترده داشته باشند.»

تهدیدها و نگرانی‌ها

فرمانده "سپاه محمد رسول الله"، حسین همدانی، روز شنبه دهم بهمن‌ماه گفت «ما به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهیم چیزی به عنوان موج سبز [در روز ۲۲ بهمن] خودی نشان بدهد.» او «قطعا چنین حرکتی را هم شاهد نخواهیم بود و اگر هم عده قلیلی باشند که [بخواهند] حرکتی انجام دهند، به شدت برخورد خواهیم کرد.» اظهارات حسین همدانی و برخی دیگر از فرماندهان نیروی انتظامی در روزهای گذشته، گرچه تهدیدآمیز به نظر می‌رسد، نشانه‌هایی از نگرانی را نیز در خود دارد. فرمانده سپاه محمد رسول‌الله می‌گوید «اگر هم بخشی از جامعه ما اعتراضی داشته‌که به حق هم هست که اعتراضی به برخی رفتارهای دولتمردان داشته باشند، مطمئنیم روز 22 بهمن چنین کاری نخواهند کرد.»

محمد حسین زارع نیز در مورد احتمال حضور "حامیان جنبش سبز" در راهپیمایی ۲۲ بهمن گفته است «ستاد برگزاری مراسم دهه‌ی فجر نه بنا دارد نماد و نه رنگی را حذف كند یا این‌كه بخواهد مسیر را به مسیر دیگری تبدیل كند.» به گزارش ایسنا رئیس ستاد مرکزی دهه‌ی فجر «با بیان این‌كه هركس در مسیر راهپیمایی روز ۲۲ بهمن قرار گیرد از نظر ما جزو راهپیمایان قلمداد می‌شود» ابراز امیدواری می‌کند همه «برای پیوند با اصل ولایت فقیه، جمهوری اسلامی و انقلاب» در این مراسم شرکت کنند.

«خبرهای خوش» احمدی‌نژاد و رنگ سبز معترضان

در هفته‌های گذشته خبرهایی در مورد عدم حضور محمود احمدی‌نژاد به عنوان سخنران اصلی در سالروز انقلاب منتشر شده بود. ۲۹ دی‌ماه مسئولان ارشد ستاد برگزاری مراسم دهه فجر با اشاره به این که هر ساله سخنران اصلی مراسم رئیس جمهور بوده است، اعلام کردند که امسال محمود احمدی‌نژاد این کار را انجام خواهد داد. احمدی‌نژاد چهارم بهمن ماه در جمع خبرنگاران گفت «در دهه فجر خبر خوشی در خصوص تولید سوخت ۲۰ درصد هسته‌ای را اعلام خواهیم کرد.»
برخی از منابع نیز از «رونمایی نسل جدیدی از ماهواره‌های ملی» به این مناسبت خبر داده‌اند. سال گذشته چنین خبرهایی در روز پانزدهم بهمن ماه اعلام شد. امسال توجه همه به روز اصلی برنامه‌ها در ۲۲ بهمن معطوف شده. معترضان به نتایج اعلام شده‌ی انتخابات اعلام کرده‌اند با رنگ سبز، و نمادها و شعارهای خود در این راهپیمایی شرکت خواهند کرد.
دويچه وله

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

از نظر و لطف شما متشكرم.