۱۳۸۸ تیر ۲۷, شنبه

آن را كه حساب پاك است از محاسبه چه باك ....




سخن معلم :
مدتی است پس از انتخابات دوره دهم از سوی برخی محافل حکومتی و رسمی و به کرات صحبت از " وحدت " و " اتحاد " می شود .
اخیر در یک نمونه عضو کمسیون آموزش و تحقیقات مجلس سخن از حفظ وحدت ملی در تالیف کتب درسی رانده است:
عضو كميسيون آموزش مجلس در گفت‌وگو با فارس:
حفظ وحدت ملي در تأليف كتب درسي الزامي است
خبرگزاري فارس: يك عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس گفت: كشور ما داراي وحدت ملي است و امروزه در تأليف كتاب‌هاي درسي نيز بايد اين وحدت را حفظ كنيم.
«عزت‌الله دهقان در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعي باشگاه خبري فارس «توانا» افزود: اگر بخواهيم كتاب‌هاي درسي را با كتاب‌هاي سال‌هاي قبل مقايسه كنيم مي‌بينيم كه تحول خوبي در آن ايجاد شده است و اگر بخواهيم اين تفاوت را از نظر كارشناسي، به خصوص كارشناسي تعليم و تربيت اصيل اسلامي مورد بررسي قرار دهيم، اصلاحات فراواني وجود دارد كه بايد مورد توجه قرار گيرد. وي در مورد حجم‌ مطالب كتاب‌هاي درسي گفت: بعضي از كتاب‌ها حجم متناسب ندارند به خصوص در دوره راهنمايي كه حجم كتاب‌ها بسيار سنگين است و گاهي خواندن اين مطالب طاقت‌فرساست و در بعضي موارد محتوا نيز سنگين‌ است كه بايد بررسي شود. عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس در مورد تأليف كتاب‌هاي درسي متناسب با جنسيت افراد، بيان كرد: اين مسئله به عنوان يك طرح قابل توجه است اما نه در همه موارد. از آنجا كه ممكن است در تمام طول زندگي يك دختر، كار با معادن وجود نداشته باشد، در صورت آموزش اين حرفه تنها وقت وي را هدر داده‌ايم و به عنوان مثال خوب است كه در كتاب‌هاي درسي دختران مقداري نسبت به تعليم و تربيت كودك مطالبي را بگنجانيم. دهقان درباره تأليف كتاب‌هاي درسي به صورت جداگانه و در شهرهاي مختلف كشور عنوان كرد:كشور ما داراي يك وحدت ملي بزرگ مانند تماميت ارضي است كه بايد حفظ شود. عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس تصريح با اشاره به الگوبرداري از تأليف كتاب‌هاي درسي كشورهاي ديگر گفت: مي‌توانيم از كشورهاي ديگر الگوبرداري كنيم و از تأليف آنها براي تبادل علوم و تعامل صحيح در امر دانش كمك بگيريم. وي خاطر نشان كرد: دست‌اندركاران امر تعليم و تربيت مي‌گويند براي آموزش و پرورش اركاني قائلند كه يكي از آن ركن‌ها، معلم است؛ يكي ديگر از آن، خانواده بوده و ركني كه اهميت بيشتري دارد، كتاب‌هاي درسي است ».

در این که افراد جامعه باید با یکدیگر همدلی و به عبارتی " وحدت " داشته باشند حرفی نیست اما مهم این است که این مولفه نیاز به تمهیدات و مقدماتی دارد و تا آن به عبارتی " پیش نیازها " فعلیت پیدا نکنند انتظار چنین مساله ای عبث و بیهوده خواهد بود !
متاسفانه جریان رسمی و حاکمیت حقوق مخالفان و منتقدان را به رسمیت نمی شناسد و انتظار دارد که همه از قرائت رسمی و واحد تبعیت کنند .
به عنوان مثال ، پس از انتخابات بر عکس قبل از آن اجازه صحبت به هیچ یک از نامزدهای معترض داده نشد .
تصاویر اعتراضات و سخنان مردم در رسانه به اصطلاح ملی پخش نشد و اصول حرفه ای وکاری مغلوب سیاسی کاری های آقایان شد !
این در حالی است که در همین رسانه دائم سخن از " اتحاد و وحدت " به میان می آید بدون آن که جریانی دوسویه مبتنی بر احترام متقابل تعریف شود .
چگونه می شود کسی کوچک ترین احترامی برای نظر مقابل قائل نباشد اما از وی انتظار پیروی و احترام به قراردادهای اجتماعی فیمابین را داشته باشد !
به نظر می رسد تعریف واقعی جریان رسمی از " اتحاد و وحدت " سکوت و عدم اعتراض نسبت به حقوق مسلم و قانونی باشد !
اما مساله به این جا ختم نمی شود ...
اصحاب قدرت از عنصر " آگاهی و بیداری " مردم نسبت به مسائل پیش آمده هراسانند و بیم آن دارند در یک فضای آزاد و مبتنی بر دیالوگ ، قافیه را ببازند و این همانا آغازی بر " بحران هویت " خودساخته توسط آن ها خواهد شد در غیر این صورت طرف مقابل اگر چیزی در پنهان نداشته باشد این همه محدودیت و ایجاد فضای پلیسی و امنیتی چه معنایی دارد !
به قول معروف " آن را که حساب پاک است از محاسبه چه باک است ؟! "
در مقیاس کوچک تر و در آموزش و پرورش ...
اگر به قول آقایان " معلم " رکنی از ارکان تعلیم و تربیت است پس چرا حق داشتن " تشکل های مستقل و غیر دولت ساخته " از سوی حاکمیت برای آن ها به رسمیت شناخته نمی شود ؟
چرا اصل 27 قانون اساسی برای حداقل مسائل صنفی برای آن ها به رسمیت شناخته نمی شود ؟
چرا تالیف کتب درسی به عنوان مثال به نهادها و افراد غیر مسئول و غیر کارشناس خارج از آموزش و پرورش واگذار می شود ؟
این جا را بخوانید :
با مصادره و قلب واژه ها و مفاهیم نمی توان به جایی رسید .... چهارشنبه بیست و چهارم تیر 1388 13:2
چرا قرار است اداره 4200 مدرسه به حوزه علیمه واگذار شود ؟
اگر اصل بر حفظ تمامیت ارضی است پس چرا اصل 12 و 15 قانون اساسی آن گونه که لازم است در تالیف کتب درسی مورد توجه قرار نمی گیرد و این گونه مسائل تخصصی معمولا تحت الشعاع دید امنیتی قرار می گیرد ؟
جمع جبری " دیدگاه فله ای " و " نگرش امنیتی و پلیسی " شاید در کوتاه مدت مسکن و تخفیف دهنده برخی علائم باشد اما تجربه گواه آن است که نتوانسته و نمی تواند نسخه ای برای بلند مدت باشد و سلب مشروعیت مردمی از یک سازوکار در دراز مدت آن را از درون تهی کرده و آینده ای نامعلوم را برای آن رقم خواهد زد !
جامعه ایران تابع " وحدت در عین کثرت است " و مسئولان باید درصد جلب اعتماد مردم به عنوان یک اصل باشند ؛این یک جریان دوسویه است و مردم نیز بدهکار هیچ جریانی نبوده و نخواهند بود !
بنابراین به شما دوستانه می گوییم :
آن را که حساب پاک است از محاسبه چه باک ...



آقاي احمدي ! با شما در اين مورد موافقيم ! اگر بخواهيد ...


سخن معلم :

برخی اوقات سخنانی که از سوی وزیر آموزش و پرورش آقای علی احمدی بیان می شود انسان را به تامل وا می دارد و ما نیز به مصداق آیه شریفه قرآن که همگان را به شنیدن سخنان و اقوال مختلف و گزینش بهترین آن ها وا می دارد باید آن ها را بپذیریم ؛ نظیر سخنانی که ایشان اخیرا بیان کرده است :
تهران: ۱۳۸۸/۰۴/۲۷



اختصاصی مهر/ علی احمدی:
مدرسه مشاور یقه بسته نمی خواهد / روش تربیتی معلمان باید عوض شود



«وزیر آموزش و پرورش با اشاره به وضعیت کنونی نحوه تدریس در مدارس و تربیت دانش آموزان گفت: مدارس به مشاور یقه بسته و چشم و گوش بسته احتیاجی ندارد.



به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا علی احمدی در جمع معلمان مرکز تربیت معلم شرافت، در پاسخ به سئوال معلمی مبنی بر اینکه چرا آموزش و پرورش برای برخورد با دانش آموزانی که در مدرسه مواد مخدر می فروشند و یا سی دی های مبتذل رد و بدل می کنند چیست و چرا نمی توانیم با این دانش آموزان هیچگونه برخوردی کنیم تصریح کرد: اگر شما با همین منوال ادامه دهید نمی توانید در آموزش و پرورش بمانید.



وی ادامه داد: بسیاری از امور را نمی توان با آیین نامه انضباطی حل کرد بارها این مسئله را گفته ام که معلمان رقیب هایی همچون ماهواره، اینترنت و...پیدا کرده اند و منزلت اجتماعی آنها از این طریق مخدوش شده است و آنها دیگر گروه مرجع برای دانش آموزان به حساب نمی آیند.



وزیر آموزش و پرورش فوتبالیستها، هنرمندان و بازیگران را از دیگر گروه های مرجع دانش آموزان دانست و اظهار کرد: به وجدان خودمان رجوع کنیم و ببینیم که چه کرده ایم که دانش آموزان ما این چنین شدند.



علی احمدی به روشهای تربیتی معلمان نیز اشاره کرد و ادامه داد: معلمان ما از گذشته به روشهایی عادت داشته اند که جای تامل دارد مثلا به دانش آموز می گویند بنشین، حرف نزن، ساکت و حتی رشد و بلوغ آنها را نیز به رسمیت نمی شناسند. پس بنابراین باید نگاهمان را نسبت به این جریان عوض کنیم و با دانش آموزان رفتار متفاوتی داشته باشیم.



وی افزود: برخی از مسائل که برای ما غیر عادی تلقی می شود در شرایط فعلی کاملا طبیعی و عادی است و اگر ما آنها را به رسمیت بشناسیم مشکلی ایجاد نمی شود.


وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: بیش از این که فضای مدرسه را امنیتی کنیم باید سعی داشته باشیم که با دانش آموزان دوست باشیم تا وقتی که دانش آموزان در دانشگاه قبول می شوند و فضای جدید را تجربه می کنند دچار غرور و خودباختگی نشوند ».



ما هم با ایشان هم نظریم که با روش ها و مدل های قالبی و کلیشه ای نمی توان کاری از پیش برد !
ما هم با ایشان موافقیم که معلمان به یک بازنگری جدی در الگوهای تفکر و اندیشه نیاز دارند و به تبع آن باید در روش ها و متدها ی خود نیز رنسانسی عمیق و پایدار ایجاد کنند .
ما هم با ایشان موافقیم که روش های یک سویه و دستوری پاسخ نمی دهد و باید در برقراری ارتباط با مخاطب باید از روش های اقناعی و دوسویه استفاده نمود .
ما هم با ایشان موافقیم که معلمان علی رغم تعاریف و تعارفاتی که از آن ها به عمل می آید دیگر مثل سابق گروه مرجع به حساب نمی آیند !
ما هم با ایشان کاملا موافقیم که دیدگاه امنیتی و پلیسی حداقل در آموزش و پرورش جوابگو نیست هر چند همین وزیر در مورد معلمان مواضع روشنی تاکنون اتخاذ نکرده است و دیوار بی اعتمادی در دوره وزارت ایشان کوتاه تر نشد !



آقای علی احمدی !
اگرچه شما وزیر آقای احمدی نژاد به شمار می آیید و ما در مورد دولت بعدی ایشان و مشروعیت آن حرف ها داشته و داریم اما سخنان شما را در این مورد کاملا تایید می کنیم و با شما هم نظریم !
و هر چند در جامعه ما فاز تئوری و عمل تا کنون با یکدیگر اختلاف قابل توجهی داشته است اما باور ما این است که تئوری می تواند مقدمه عمل باشد .
عمل شما می تواند در بازسازی گوشه ای از اعتماد به تاراج رفته نقش داشته باشد ...
اگر بخواهید ....

خانه شادی صدر دقایقی پیش مورد تفتیش قرار گرفت

صبح شنبه، 27 تیر 1388
خانه شادی صدر دقایقی پیش مورد تفتیش قرار گرفت
بعد از دستگیری غیرقانونی شادی صدر که امروز در خیابان کشاور به نحوی به شدت غیرانسانی صورت گرفت، دقایقی پیش خانه او نیز توسط نیروهای امنیتی مورد تفتیش و بازرسی قرار گرفت.
به گزارش سایت «میدان زنان»، در پي بازداشت غير قانوني شادي صدر، توسط لباس شخصي‌ها كه امروز – 26 تيرماه 1388- در خيابان بلوار كشاورز و در حين حركت وي به سمت محل نماز جمعه رخ داد، همسر وي حسين نيلچيان خبر داد كه چند مامور كه خود را پليس امنيت معرفي كرده‌اند، ساعتي پيش خانه و دفتر كار وي را به دقت تفتيش كرده و اوراق و اسناد و دو كيس كامپيوتر كه متعلق به دختر كوچك او و همسرش بوده است را از خانه خارج كرده‌اند. اين تفتيش كه ساعت‌ها به طول انجاميده است در حضور دختر ده ساله شادي صدر بوده و حتي اطاق او را نيز زير و رو كرده‌اند. سپس ماموران از نيلچيان خواسته‌اند كه كليد دفتر صدر را نيز در اختيار آنان بگذارد و پس از اظهار بي‌اطلاعي وي از محل كليد اعلام كرده‌اند كه خودشان به دفتروكالت وي رفته و آن را تفتيش خواهند كرد.
نيلچيان پيش از اين خبرداده بود كه شادي ساعتي پس از بازداشت با وي تماس گرفته و پين كد موبايلش که در اصل متعلق به همسرش بوده را از او سئوال كرده است. او گفته است كه نمي‌تواند بگويد كجاست ولي براي پيگيري پرونده‌اش بايد به همان مكاني كه در بازداشت قبلي مراجعه مي‌كرده است برود. نيلچيان مي‌گويد منظور صدر دادگاه انقلاب است و حدس مي‌زند كه وي را به زندان اوين منتقل كرده‌اند. شادي در پي بي‌تابي دخترش توانسته است چند لحظه نيز با او صحبت كرده و به او اطمينان بدهد كه حالش خوب است و به زودي باز خواهد گشت.
نيلچيان مي‌گويد كه شادي صدر دچار بيماري شديد غددي و استخواني بوده و به دليل دردهاي شديدي كه اخيرا داشته است دارو مصرف مي‌كند و در حال درمان است و بنا بوده در هفته آينده تحت عمل جراحي قرار بگيرد. او اضافه مي‌كند كه قصد دارد فردا به دادگاه انقلاب مراجعه كرده و پرونده او را پي‌گيري كند.

عکسهایی از حضور نیروهای انتظامی و شبه نظامی ومردم در حاشیه نمازجمعه تهران










آیت‌الله واعظ طبسی احمدی‌نژاد را در مشهد بایکوت کرد

آیت‌الله واعظ طبسی احمدی‌نژاد را در مشهد بایکوت کرد
محمود احمدی‌نژاد که در اولین سفر استانی‌اش بعد از انتخابات ۲۲ خرداد، مشهد را برای برگرداندن مشروعیت از دست رفته‌اش انتخاب کرده بود، با بایکوت بی‌سابقه آیت‌الله واعظ طبسی در این شهر مواجه شد و در هدف خود ناکام ماند.



به گزارش «موج سبز آزادی»، آیت‌الله واعظ طبسی با گذشت بیش از ۲۴ ساعت از ورود احمدی‌نژاد به شهر مشهد تاکنون هیچ استقبالی از وی به عمل نیاورده است. او نه در فرودگاه، نه پس از آن و نه در مراسم امروز حرم امام رضا‌ (ع) حضور نیافت و بدین ترتیب احمدی‌نژاد را به طور غیرمنتظره‌ای بایکوت کرد. گفتنی است خبر استقبال بسیار سرد از احمدی‌نژاد در بدو ورودش به مشهد که دیروز صورت گرفت نیز دیروز به همراه عکس‌های این مراسم در برخی وبسایت‌های خبری منتشر شد. به این ترتیب، احمدی‌نژاد که در پی کسب مشروعیت از دست‌رفته‌اش راهی مشهد شده بود، با بایکوت واعظ طبسی در پروژه خود ناکام ماند.

۱۳۸۸ تیر ۲۵, پنجشنبه

مراقب دزدي اطلاعات از طريق پريز برق باشيد

مراقب دزدي اطلاعات از طريق پريز برق باشيد
پژوهشگران امنيت اطلاعات مي‌گويند كه از پريز برق مي‌توان براي شنود آنچه مردم بر روي صفحه كليد كامپيوتر تايپ مي‌كنند، استفاده كرد.

به نوشته «جمهوري اسلامي»، پژوهشگران دريافته‌اند كه فقدان لايه‌هاي حفاظتي كافي جهت جلوگيري از انتشار اعوجاج در كابل برخي صفحه كليدها باعث مي‌شود كه در هنگام تايپ هر حرف اطلاعاتي حساس از طريق اين سيم نشت كند.

اين پژوهشگران با تحليل اطلاعاتي كه از طريق پريز برق به دست آمد، توانستند دريابند كه فرد مورد شنود قرار گرفته، چه چيزي بر روي صفحه كليد كامپيوتر خود تايپ مي‌كند.
در اين پژوهش مشخص شد اطلاعات منتقل شده از طريق سيم صفحه كليد از 15 متري نقطه اتصال كامپيوتر به يك پريز برق و حتي از نقاطي مانند لوله‌هاي آب نيز قابل شنود است.

«آندريا باريساني» و «دانيل بيانكو» در يك مقاله علمي به تشريح يافته‌هاي خود پرداخته و نوشتند : هدف ما اين است كه نشان دهيم اطلاعات را از غيرمنتظره‌ترين راه‌ها مي‌توان شنود كرد.
پژوهشگران تحقيق خود را بر روي سيم‌هايي متمركز كردند كه صفحات كليد PS 2 را به كامپيوترهاي روميزي متصل مي‌كند.

به گفته اين محققان، شش سيم داخل يك كابل PS 2 معمولا نزديك به يكديگرند و حفاظ اعوجاجي مناسبي ندارند. اين مسأله باعث مي‌شود اطلاعاتي كه از طريق تغيير ولتاژ در حال انتقال است، در همان كابل به شكل القا به سيم به زمين داده شود.

آنچه شرايط را براي اين القاي ناخواسته اطلاعات فراهم مي‌كند، سرعت پايين انتقال اطلاعات صفحه كليد است كه سرعت آن به مراتب كمتر از سرعت عملكرد ديگر قطعات در كامپيوتر است.
در اين مقاله آمده : اطلاعات اصلي صفحه كليد PS 2 با كيفيت خوب به سيم زمين منتقل مي‌شود... و مي‌توان آن را به موج مربعي سيگنال تبديل كرد.

پژوهش اين افراد نشان داد حتي اگر محلي كه تلاش براي دزدي اطلاعات از آن صورت مي‌گيرد تا 15 متر از پريز برق فاصله داشته باشد، اطلاعات بدون مشكل منتقل مي‌شود و در نتيجه چنين روش شنود اطلاعات در اتاق هتل‌ها يا دفاتر كار نيز قابل استفاده است.

اين دو پژوهشگر اعلام كردند كه تحقيقات آنها در اين زمانه كماكان ادامه دارد و قرار است نحوه انجام آن در كنفرانس مسائل امنيتي Black Hat كه از روز 25 تا 30 ژوئيه در لاس وگاس برگزار مي‌شود، به نمايش گذاشته شود.

۱۳۸۸ تیر ۲۳, سه‌شنبه

تعيين جهت قبله در روز 25 تيرماه با روشي ساده


تعيين جهت قبله در روز 25 تيرماه با روشي ساده امکان پذير است
مدير انجمن نجوم آماتوري ايران گفت: با پژوهشي که در سال جهاني نجوم صورت گرفته مردم هر نقطه از کره زمين در روزهاي 7 خرداد و 25 تيرماه هر سال بدون نياز به فرمولهاي دست و پاگير رياضي مي توانند جهت دقيق قبله را به راحتي تعيين کنند.

مسعود عتيقي روز يکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت :در روزهاي 7 خرداد و 25 تير ماه هر سال، هنگام ظهر شرعي درمکه معظمه ، خورشيد دقيقاً عمود بر کعبه مي تابد و اين امر سبب مي‌شود خانه کعبه در اين روزها به هنگام ظهر سايه نداشته باشد.
وي گفت: مردم در هر نقطه اي از کره زمين هنگام اذان ظهر مکه، سمت درست قبله را بدون فرمول رياضي و با دقت بالا مي توانند تعيين کنند، مثلا اين امکان در نمازخانه يک سازمان به راحتي صورت مي گيرد؛ به اين ترتيب که اگر در فضاي باز زماني که خورشيد مي تابد ، يک شاخص را از يک سقف تراز به سمت زمين آويزان کنيم سايه اين ريسمان در ساعت مقرر به روي زمين مي افتد که خلاف جهت سايه شاخص، قبله را نشان مي دهد و با استفاده از آن مي توان به راحتي جهت قبله را تعيين کرد.
ظهر شرعي در مکه مکرمه به وقت رسمي کشورمان در روز 7 خرداد، ساعت 12:48 و در روز 25 تير، 13:57 (به وقت تابستاني ايران) است و تعيين قبله بايد در اين زمان‌ها صورت گيرد.
عتيقي گفت: روزهاي 7 خرداد و 25 تير فرصتي مناسب براي تعيين دقيق قبله به ويژه براي مساجد ونمازخانه ها است که با ترسيم خطي باريک بر روي سايه در لحظه مذکور، براي هميشه اين مشکل در آن مکان برطرف خواهد شد.
وي گفت: مطرح شدن روزهاي 7 و 8 خرداد و 24 و 25 تيرماه براي تعيين قبله به اين دليل است که در اين روزها تغييرات ميل خورشيد در بهار تا 5/23 درجه ميل شمالي است و باتوجه به عرض جغرافيايي خانه کعبه يعني 21 درجه و 25 دقيقه در اين روزها يک بار هنگام جابجايي از استواي آسمان به سمت شمال کره آسمان و يک بار در هنگام بازگشت به سمت استواي سماوي ميل خورشيد با عرض خانه خدا يکي شده و خورشيد در هنگام رسيدن به نصف النهار محلي مکه (هنگام اذان ظهر مکه) درست در بالاي خانه کعبه (سمت الراس آن) قرار مي گيرد .
وي گفت: پژوهشهاي ساليان قبل نشان داد که در روز 24 تير خورشيد باميل 21 درجه و 33 دقيقه و درروز 25 تير خورشيد باميل 21 درجه و 23 دقيقه، دو محل علامت گذاري بر روي صفحه، به هم بسيار نزديک بودند به نحوي که مي توان گفت يک رد محسوب مي شدند.
مدير انجمن نجوم آماتوري گفت : بر اين اساس برخلاف برخي بيان ها در اين زمينه که تغييرات از يک روز به روز بعد و قبل مشکلي در تعيين دقيق ايجاد مي کند افزود : اگر مردم در روزهاي 24 و 25 نسبت به تعيين سمت قبله اقدام نمايند ، راستاي بدست آمده تغيير محسوسي نخواهد داشت و در هر صورت جهت صحيح را تعيين کرده اند.
عتيقي افزود : با تحقيقاتي که در مجتمع وزارت خارجه نيز انجام شد به خاطر سالهايي که کبيسه هستند يک روز بعد و قبل از زمانهاي ذکر شده نيز مي توان جهت قبله را تشخيص داد.
وي خاطر نشان کرد: پيش بيني ها نشان از اين دارد که تغييرات ميل خورشيد در حد چند دقيقه قوس نمي تواند اثر محسوسي در جابجايي سايه شاخص داشته باشد .
عتيقي افزود: عمل تعيين قبله در اين روزها با توجه به شاخص هاي گفته شده با دقيق ترين روش و به سادگي امکان پذير است وبا اصلاح برخي مشخصه ها در طول سال نيز اين امکان در هنگام ظهر شرعي در مکه معظمه وجود دارد.