۱۳۸۹ اردیبهشت ۱۶, پنجشنبه

تشییع پیکر استاد بهمن بیگی با حضور هزاران نفر در شیراز+گزارش تصویری


پارلمان‌نیوز: مراسم تشییع جنازه مرحوم “محمد بهمن بیگی”،بنیان گذار آموزش عشایری در ایران،صبح امروز پنج شنبه ۱۶ اردیبهشت در شیراز برگزار و در بهشت زهرای عشایر به خاک سپرده شد.



به گزارش خبرنگار کلمه از شیراز،در این تشییع جنازه که ده ها هزار نفر از دوستداران مرحوم بهمن بیگی و عشایر حضور داشتند،حرکت آمبولانس حامل پیکر او که از میدان معلم شیراز آغاز شد،به کندی صورت می گرفت.


 شرکت کنندگان در این مراسم با شعارهای “گچ سفید فشنگم،تخته سیاه تفنگم – عزاعزاست امروز،جامعه عشایر صاحب عزاست امروز- سلام بر عشایر،درود بر بهمن بیگی- عشایر با غیرت،تسلیت تسلیت – معلم فداکار،روحت شاد روحت شاد “؛پیکر او را در مسیرهای میدان معلم،ایمان جنوبی،همت،کمربندی کشن(koshan) و بهشت زهرای عشایر شیراز بدرقه کردند.

خانواده آقای بهمن بیگی می گویند محل دفن بنیان گذار آموزش عشایر را به یک موسسه آموزشی تبدیل خواهند کرد.میرحسین موسوی روز چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت در پیامی تاکید کرد که “خدمات ارزنده محمد بهمن بیگی معلم عشایر که آموزش عشایر در ایران را پایه ریزی کرد و از ۵۸ سال پیش با برافراشتن چادری برای آموزش این قشر عزیزجامعه اقدام کرد از یادها نخواهد رفت.”

آقای موسوی افزود است:”او همگان را به یک قیام مقدس دعوت کرد وآن قیامی برای باسواد کردن مردم ایل بود که امید است این توصیه همیشگی اینمرد فرزانه مورد توجه قرار گیرد.”

محمد بهمن بیگی بامداد شنبه یازدهم اردیبهشت پس از ماه ها بیماری، بر اثر عفونت ریوی در بیمارستان کوثر شیراز فوت کرد.

در همین حال روز چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت، برخی مقامات در شیراز مانع چاپ آگهی مراسم خاکسپاری “محمد بهمن بیگی در روزنامه های شیراز شده بودند. 

۱۳۸۹ اردیبهشت ۱۴, سه‌شنبه

آخرین وضعیت دکتر معتمدی پس از عمل جراحی چهار ساعته



علت اصلی خونريزی شدید، پاره شدن رگ اصلی بين کبد و کليه بوسیله قمه است
جــرس: قائم مقام بيمارستان مهر از موفقیت آمیز بودن عمل جراحی و رو به بهبود بودن حال عمومی دکتر احمد معتمدی، وزير اسبق ارتباطات دولت اصلاحات و استاد دانشگاه پلی تکنیک خبر داد.


 احمد معتمدی صبح دوشنبه ۱۳ اردیبهشت ماه، توسط فردی لباس شخصی و ناشناس که وارد دانشگاه شده بود، در دفتر خود با اسلحه سرد بزرگ (قمه) مورد حمله واقع شد که بر اثر شدت جراحات وارده و وخامت اوضاع، به بیمارستان مهر اعزام و تحت مراقبت ویژه قرار گرفت.
به گزارش ایلنا، هادی منافی در تشریح آخرین وضعيت استاد مجروح دانشگاه، خاطرنشان کرد: "معتمدی که صبح امروز از ناحيه سمت راست شکم دچار پارگی به وسيله چاقو شده بود، در حال حاضر از وضعيت خوبی برخوردار است و خونريزی ناشی از اين جراحت کاملا کنترل شده است. "
وی با بیان این نکته که علت اصلی خونريزی معتمدی پاره شدن رگ اصلی بين کبد و کليه می باشد، خاطرنشان ساخت "معتمدی که از ساعت ۱۱ و ۴۵ دقيقه صبح تحت عمل جراحی قرار گرفته است، آخرين مراحل جراحی را تا چهار ساعت ديگر پشت سر می‌گذارد و از اتاق عمل خارج می‌شود. "
قائم‌ مقام بيمارستان مهر با اعلام اين‌که تاکنون هشت واحد خون به معتمدی تزريق شده است، گفت: خطر کاملا رفع شده و مصدوم می‌تواند تا ساعات ديگر به بخش عمومی بيمارستان منتقل شود.
آخرین گزارش ها از اظهار نظر مسئولان دانشگاه اميرکبير راجع به سوء قصد به جان استاد آن دانشگاه حاکیست: ضارب فردی مسن و حدود ۴۵ ساله است که از خارج از دانشگاه وارد شده بوده و پس از مضروب کردن معتمدی توسط نيروهای حراست دانشگاه دستگير شده است. فرد مذکور به عنوان مراجعه کننده وارد دانشگاه شده و کارت شناسايی خود را نيز در نگهبانی قرار داده و درخواست ملاقات با دکتر معتمدی داشته است.
لازم به ذکر است دوشنبه عصر دانشجویان دانشکده برق و جمع کثیری از دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک تهران)، در اعتراض به سوء قصد به جان دکتر احمد معتمدی، استاد سبزِ آن دانشگاه و از وزرای دولت اصلاحات، دست به تحصن در مقابل دانشکده برق زده و ضمن اعتراض شدید به بی توجهی مسئولین حراست و انتظامات در وقوع این حادثه، خواستار رسیدگی هر چه سریعتر به موضوع این سوء قصد شده بودند.

عکس وزیر ارتباطات دولت اصلاحات بعد از مضروب شدن


هویت ضارب وزیر ارتباطات دولت اصلاحات مشخص شد
انگیزه شخصی؛ ادعای ضرر و زیان!
جرس: دانشگاه امیرکبیر در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: فرد ضارب وزیر اسبق ارتباطات و فناوری اطلاعات بازنشسته اداری مخابرات است و ادعا كرده درزمان وزارت دكتر معتمدی متحمل خسارتهایی شده كه نتوانسته از سوی مجاری قضایی آنها را مطالبه كند لذا تصمیم گرفته با حمله به سوی وی شخصا جبران ضرر کند.


روابط عمومی دانشگاه امیرکبیر در اطلاعیه‌ای که به دلیل ضرب و جرح دکتر معتمدی وزیر اسبق ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور صادر کرده، آورده است:

روز گذشته فردی با ارائه کارت شناسایی معتبر و اعلام قصد ملاقات با دکتر سید احمد معتمدی عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی برق به دانشگاه ورود پیدا کرده و در محل اتاق کار ایشان واقع در ساختمان ابوریحان حاضر و همکارمان دکتر معتمدی را با سلاح سرد مورد حمله ناگهانی قرار داد که این امر موجب مصدومیت پهلوی سمت راست ایشان شده است.
به محض اطلاع از حادثه مذکور پزشک دانشگاه و سایر عوامل اجرایی در محل حادثه حاضر و در اسرع وقت وی را به بیمارستان منتقل و پس از اقدامات اولیه، ایشان تحت عمل جراحی قرار گرفت و هم اکنون طبق اظهارات پزشکان معالج خوشبختانه وضعیت ایشان مطلوب گزارش شده است.
ضمن اظهار تاسف از اتفاق غیر منتظره فوق، هیئت رئیسه دانشگاه در معیت مسئول دفتر نهاد نمایندگی رهبری در محل بیمارستان حضور یافته و از نزدیک در جریان عمل جراحی ایشان قرار گرفتند و با پیگیری و رایزنی با دست اندرکاران بیمارستان نهایت تلاش و کوشش را در درمان وی خواستار شده اند.
همچنین به موازات پیگیری های مربوط به درمان با ورود نیروهای حراست و انتظامات دانشگاه ضارب که قصد خروج از محل را داشته با تلاش همکاران دانشگاه ضارب دستگیر و مورد شناسایی اولیه قرار گرفته است.
طبق بررسی اولیه ضارب فردی پنجاه ساله و بازنشسته اداری است که مدعی است به دلیل ضرر و زیانی که در زمان وزارت معتمدی به ایشان وارد شده است و با عنایت به اینکه پیگیری موضوع از طرق مجاری قانونی نتیجه‌ای حاصل نشده شخصا تصمیم به جبران ضرر و زیان کرده است.
فرد مذکور پس از دستگیری جهت بررسی ابعاد موضوع در اختیار مراجع انتظامی قرار گرفته و به صورت همزمان شکواییه ای از طریق مشاوران حقوقی دانشگاه تنظیم و جهت پیگیری موضوع و تعقیب قضایی ضارب به مرجع قضایی ارائه شده است که در این خصوص تیم کارشناسان حقوقی دانشگاه اهتمام لازم را جهت پیگیر موضوع به عمل می آورند.

براساس گزارش ایلنا، در این اطلاعیه ذكری از چگونگی ضررو زیان این شخص نشده است، همچنین كه طبق آخرین اطلاعات شخص ضارب احمد معتمدی‌ وزیر اسبق ارتباطات و فناوری‌اطلاعات پیش از این نیز به دلیل درگیری با مسؤولان مخابرات كرج و چاقوكشی در زندان به سر می‌برده است.

وی حدود 6 سال پیش در رشته برق از دانشگاه امیر كبیر فارغ‌التحصیل شده و با ایجاد شركتی در شهرستان كرج با مخابرات این شهر همكاری می‌كرده است. وی پس از مدتی با برخی مسؤولان مخابرات كرج درگیری پیدا كرده و به جرم چاقوكشی دستگیر و روانه زندان می‌شود و گفته می‌شود كه اتفاق روز گذشته در زمان مرخصی زندان ضارب ( به دلیل درگیری با مسؤولان مخابرات كرج و چاقوكشی) انجام شده است.

دادگاه دوم محمد داوری در التهاب فراوان و سرانجام برگزار شد





سخن معلم : سرانجام و پس از مدت ها بلاتکلیفی ، دادگاه آقای محمد داوری مسئول آموزش و اطلاع رسانی سازمان معلمان ایران و سردبیر سایت سحام نیوز در روز دوشنبه سیزدهم اردیبهشت و با تغییر شعبه رسیدگی کننده برگزار شد .
به گفته وکیل ایشان خانم مینا جعفری ؛ قاضی در جلسه دادگاه تمام حرف ها و سخنان قبلی را با شدت بیشتری تکرار کرده است و خطاب به آقای داوری گفته است که شما آقای کروبی را گول زده اید .
قاضی دادگاه عنوان کرده است که محمد عضو کمیته 3 نفره بوده است و خودشان تصمیم گرفته اند و آقای مهدی کروبی در جریان  خیلی ازمسائل نبوده است .
عمده ترین اتهامی که به ایشان وارد شده است فعالیت تبلیغی علیه نظام بوده است .
خانم مینا جعفری به سخن معلم گفت : " بارها در جلسه دادگاه به مواضع قاضی اعتراض کردم و گفتم که وظیفه قاضی حفظ بی طرفی و استماع سخنان و سپس قضاوت است و این وظیفه دادستان است که به دفاع برخیزد ؛ اما ایشان به هیچ وجه اعتنایی نکرده است .
حتی از ایشان خواسته ام که آقای مهدی کروبی را به عنوان شاهد و یا مطلع به جلسه دادگاه احضار کنند .
محمد داوری نیز عنوان نموده است که با دستور و حکم آقای مهدی کروبی فعالیت کرده است و تمام مسائل و گزارش ها به اطلاع ایشان می رسیده است و تمامی اتهامات را در جلسه دادگاه رد کرده است .
جلسه پس از کش و قوس فراوان پایان یافته است .
گفتنی است اولین جلسه دادگاه اول آذر ماه سال 88 برگزار شد که دومین جلسه دادگاه به عناوین مختلف و از جمله عدم حضور قاضی تاکنون برگزار نشده بود . 
آقای محمد داوری در این مدت چندین بار اعتصاب غذا کرده  و به وضعیت بلاتکلیفی خود اعتراض کرده است و دومین جلسه رسیدگی به اتهامات ایشان ظرف حدود 10 روز پس از نگارش نامه سرگشاده مادر ایشان به دبیر کل سازمان ملل متحد صورت می گیرد ( 1 ) . 
پایان پیام /

( 1 ) لینک مطلب :
نامه مادر محمد داوری خطاب به دبیر کل سازمان ملل
http://smiedu3.blogspot.com/2010/04/blog-post_8414.html#more

۱۳۸۹ اردیبهشت ۱۳, دوشنبه

از سوي فردي ناشناس!!! وزير ارتباطات دولت اصلاحات مورد سوء قصد قرار گرفت




دکتر سیداحمد معتمدی عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی امیرکبیر است. امروز دوشنبه 13 اردیبهشت ماه در محل دانشگاه از سوی فردی كه خود را از مدعوين وي معرفي كرده بود مورد اصابت ضربات چاقو قرار گرفت. 




ایلنا: در پي حمله و زخمي كردن دكتر معتمدي وزير ارتباطات دولت اصلاحات، يكي از نزديكان وي در گفت‌وگو با ايلنا حال عمومي وي را وخيم اعلام كرد.
به گزارش خبرنگار ايلنا، دکتر سیداحمد معتمدی عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی امیرکبیر است. امروز دوشنبه 13 اردیبهشت ماه در محل دانشگاه از سوی فردی كه خود را از مدعوين وي معرفي كرده بود مورد اصابت ضربات چاقو قرار گرفت.
بر اساس گزارش اوليه ضربات چاقو از پشت و به کمر وي اصابت کرده و هم اكنون در بيمارستان مهر تهران واقع در خیابان زرتشت زیر عمل جراحي قرار گرفته است كه برخي نزديكان وي حال وي را وخيم اعلام كرده‌اند.
براساس اظهارات مسولان دانشگاه اميركبير ضارب وي فردي مسن و حدود 45 ساله است كه از خارج از دانشگاه وارد شده بوده و پس از مضروب كردن دكتر معتمدي توسط نيروهاي حراست دانشگاه دستگير شده است.
بنا به اظهار مسولان دانشگاه مراجعه کننده بعدی پس از ورود به اتاق دکتر معتمدی متوجه حادثه شده است که بلافاصله معتمدی را به بیمارستان منتقل کردند.
در اين خصوص زهرا بختياري مدیر روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر درباره وضعیت دکتر معتمدی و پیگیری دانشگاه گفت: دکتر معتمدی هم اکنون در بیمارستان است و مداوا بر روی وی ادامه دارد. ضمن اینکه هیئت رئیسه دانشگاه امیرکبیر در بیمارستان حضور دارند.
وی اضافه کرد: فرد مذکور صبح امروز دوشنبه به عنوان یک مراجعه کننده وارد دانشگاه شده و کارت شناسایی خود را نیز در نگهبانی قرار داده و درخواست ملاقات با دکتر معتمدی داشته است.
بختیاری اظهارداشت: پس از این اتفاق موضوع بلافاصله از سوی هیئت رئیسه دانشگاه صنعتی امیرکبیر پیگیری شد و به سرعت دکتر معتمدی به بیمارستان منتقل شد و هم اکنون نیز مدیر بهداشت و هیئت رئیسه دانشگاه امیرکبیر در بیمارستان حضور دارند.
وی اظهار داشت: اقدامات درمانی برای درمان دکتر معتمدی ادامه دارد.

پايان پيام

1389/2/13 - 15:13:49
کد خبر : 121469  
 ------------------------------------------------------------------
قائم مقام بيمارستان مهر به ايلنا خبر داد:
حال عمومي معتمدي رو به بهبودي است 

ایلنا: قائم مقام بيمارستان مهر از بهبود حال عمومي احمد معتمدي، وزير اسبق علوم، فن‌آوري و ارتباطات دولت اصلاحات خبر داد.
هادي منافي در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا، با تشريح آخرين وضعيت معتمدي، افزود: احمد معتمدي كه صبح امروز از ناحيه سمت راست شكم دچار پارگي به وسيله چاقو شده بود، در حال حاضر از وضعيت خوبي برخوردار است و خونريزي ناشي از اين جراحت كاملا كنترل شده است.
احمد معتمدي صبح امروز كه بر اثر ضربه چاقو به بيمارستان مهر منتقل شده بود، تحت عمل جراحي قرار گرفته است.
به گفته منافي علت اصلي خونريزي معتمدي پاره شدن رگ اصلي بين كبد و كليه ذكر كرد و گفت: در حال حاضر معتمدي كه از ساعت 11 و 45 دقيقه صبح تحت عمل جراحي قرار گرفته است، آخرين مراحل جراحي را تا چهار ساعت ديگر پشت سر مي‌گذارد و از اتاق عمل خارج خواهد شد.
قائم‌ مقام بيمارستان مهر با اعلام اين‌كه تاكنون هشت واحد خون به معتمدي تزريق شده است، گفت: خطر كاملا رفع شده و مصدوم مي‌تواند تا ساعات ديگر به بخش عمومي بيمارستان منتقل شود.
بنا بر اين گزارش، احمد معتمدي صبح دوشنبه ‌ـامروزـ در محل دانشگاه از سوی فردی كه خود را از مدعوين وي معرفي كرده بود، مورد اصابت ضربات چاقو قرار گرفت.
براساس اظهارات مسولان دانشگاه اميركبير، ضارب وي فردي مسن و حدود 45 ساله است كه از خارج از دانشگاه وارد شده بوده و پس از مضروب كردن معتمدي توسط نيروهاي حراست دانشگاه دستگير شده است.
بنا به اظهار مسولان دانشگاه مراجعه کننده بعدی پس از ورود به اتاق دکتر معتمدی متوجه حادثه شده است که بلافاصله معتمدی را به بیمارستان منتقل کردند.
در اين خصوص زهرا بختياري مدیر روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر درباره وضعیت دکتر معتمدی و پیگیری دانشگاه گفت: فرد مذکور به عنوان مراجعه کننده وارد دانشگاه شده و کارت شناسایی خود را نیز در نگهبانی قرار داده و درخواست ملاقات با دکتر معتمدی داشته است.
بختیاری اظهارداشت: پس از این اتفاق موضوع بلافاصله از سوی هیئت رئیسه دانشگاه صنعتی امیرکبیر پیگیری شد و به سرعت دکتر معتمدی به بیمارستان منتقل شد و هم اکنون نیز مدیر بهداشت و هیئت رئیسه دانشگاه امیرکبیر در بیمارستان حضور دارند.

1389/2/13 - 17:22:46
کد خبر : 121490  

بازداشت شدگان روز معلم آزاد شدند

آقاي شير زاد عبداللهي در يك گفتگوي تلفني كه با آقاي نورواله اكبري عضو هيات مديره كانون صنفي معلمان ايران انجام داده است خبر داد كه بازداشت شدگان روز معلم (12 / 2 / 89 ) آزاد شدند .
مشروح اين گفتگو را در ادامه مطلب بخوانيد.


با نوراله اکبری عضو هیات مدیره کانون صنفی معلمان ایران  گفتگوی کوتاه تلفنی انجام دادم:
چه خبر از بازداشت شدگان دیروز؟
امروز، دوشنه صبح همگی آزاد شدند.
با قید وثیقه ، ضمانت و یا چه ؟
هیچی! تعهد گرفتند که فعالیت غیرقانونی انجام ندهند.
چند نفر بودند؟  
آقایان قریشیان ، جوادی ، منتجبی ، فرقانی ، زینال زاده ، ایمان زاده ، سوری ، فلاحی ، شیورانی ، رئیس زاده و خانم بادپر
کدام رئیس زاده ؟
رئیس زاده ترک
پس همه آزاد شدند
بلی
کجا دستگیر شده بودند ؟
ورودی گورستان ابن بابویه در شهر ری  
برای چی رفته بودند آنجا ؟
به مناسبت روز معلم قرار بود سر مزار دکتر خانعلی مراسمی برگزار شود.
مراسم برگزار شد؟
نه ! هر کی را که می شناختند، دستگیر کردند. کسی نتوانست سر مزار حاضر شود.
چه تعداد از معلمها آمده بودند؟
حدود 30 نفر که 11 نفر بازداشت شدند.
الان چه کسانی از فعالان صنفی در زندان هستند ؟
در رابطه با روز معلم امسال آقایان بهشتی و باغانی و هاشمی .
این سه نفر ملاقات داشته اند ؟
نه ! تا کنون تماس هم نداشته اند. خانواده ها و دوستان نگرانند.
شما پیگیری کردید؟
ما رفتیم دادگاه انقلاب جواب ندادند . رفتیم دادسرای اوین . به ما گفتند باید منتظر تماس آنها باشیم.
دیگه چه خبر ؟ 
سلامتی ، خبری نیست  

بازداشت تعدادی از معلمان و فعالان تشکل ها در روز بزرگداشت معلم

سخن معلم : امروز 12 اردیبهشت روز شهادت دکتر ابوالحسن خانعلی و بر طبق روال هر سال ، معلمان و فعالان تشکل ها بر سر مزار ایشان  در ابن بابویه گرد می آمدند .
اما امسال این مراسم متفاوت بود .
بر طبق برخی گزارش ها ، نیروهای ضد شورش و مسئولان امنیتی و نظامی از همان ابتدا مانع از هرگونه تجمعی می شدند و با شدت با آن برخورد می کردند .
همچنین برخی اتومبیل ها مورد بازرسی ماموران نیز قرار می گرفتند .
شمار این نیروها زیاد بوده است .
تعدادی از معلمان و فعالان تشکل ها در این مراسم بازداشت شدند که اسامی تعدادی از آن ها به قرار زیر است :
محمد تقی فلاحی ، ایرج جوادی، فرقانی ،خانم بادپر ،محمدی ،رئیس زاده ،سوری ، شیورانی ، ایمان زاده  ،نتجبی و زینال زاده

۱۳۸۹ اردیبهشت ۱۲, یکشنبه

محمد بهمن بیگی، بنیانگذار آموزش عشایر در ایران درگذشت

محمد بهمن بیگی، بنیانگذار آموزش عشایر در ایران، صبح شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۹ (اول مه ۲۰۱۰) در سن ۹۰ سالگی در شهر شیراز درگذشت. 

آقای بهمن بیگی که از مدتها پیش بیمار بود، صبح شنبه و بر اثر عفونت ریوی در بیمارستان کوثر شیراز از دنیا رفت.
                             ياد و زحماتش گرامي باد

محمد بهمن‌بيگی در سال ۱۲۹۹ در ايل قشقايی در خانوادهٔ محمودخان كلانتر تيره بهمن‌بيگلو از طايفهٔ عملهٔ قشقايی به هنگام كوچ ديده به جهان گشود. هشت ساله كه شد، پدر يك منشی استخدام كرد و به خانه آورد كه هم به محمد درس بدهد و هم برای او نامه بنويسد. محمد دو سال نزد آن منشی درس خواند و الفبای سواد را آموخت.ده ساله بود كه در راستاي سياست تضعيف عشاير و تخته قاپوي اجباري، پدرش را به تبعيد به تهران محكوم كردند و شش روز پس از تبعيد پدر، مادرش را نيز به گناه فراهم كردن آذوقه برای عشاير مخالف دولت ، به تبعيدگاه همسرش فرستادند. بنابراين، محمد همراه مادر تبعيدی از كوه‌دشت به تهران آمد و در مدرسهٔ علميهٔ تهران مشغول تحصيل شد. پس از پايان دورهٔ دبيرستان به دانشكدهٔ حقوق وارد شد و دورهٔ كارشناسی حقوق را در سال ۱۳۲۱ به پايان رساند. او قبل از شروع به همكاري با اصل چهار ترومن، با معرفي يكي از سران ايل قشقايي به آمريكا رفت و پس از مدت بسيار كوتاهي به وطن بازگشت. از آن‌جا كه در شهر و در كارهای اداری دوام نياورد پس از چندی به ايل بازگشت.
آموزش در کوچ

نخستين ‌بار شهيد مدرس در سال ۱۳۰۳ در مخالفت با سياست تخته قاپو و اسكان عشاير در پيامی كه به دست رحيم‌زاده‌ صفوي، مدير روزنامهٔ آسيای وسطي، برای احمدشاه فرستاد، چنين گفت:
« "آيا تربيت ايلات غير از تخته قاپو راهی ندارد؟ آيا نمي‌توان برای ايلات مدارس سيار عشايری و برنامهٔ متناسب درست كرد كه اصول وطن‌پرستی و مسايل صحی و بهداری و وسايل ضروری فلاحتی به آن‌ها آموخته شود."
اما اين انديشهٔ نوآورانه چندان مورد توجه قرار نگرفت و حتی هنگامی كه در سال ۱۳۰۷ به آموزش عشاير اندكی توجه شد،راه حل را در برپايی مدرسه‌های شبانه‌روزی مي‌دانستند. چند مدرسهٔ شبانه‌روزی برپا شد، اما چون آن مدرسه‌های ثابت برای دورهٔ ابتدايی بود و كودك ناگزير مي‌شد از همان سال‌های آغاز زندگی دور از پدر و مادر خود و در شرايطی مانند تبعيد زندگی كند، در همان آغاز از پيشرفت باز ماند و آموزش و پرورش عشاير نزديك سه دههٔ ديگر در تبعيد ماند.
تحصيل و سوادآموزي در ايل قشقایي، سابقه درخور توجهي دارد. محمدحسين‌خان قشقایي در كتاب «يادمانده‌ها » مي‌نويسد:
« «در ايل قشقایي [در دوران صولت‌الدوله] هر بُنكو (شامل سي چهل خانوار كه با هم نسبت خويشاوندي داشتند) يك معلم داشت كه حقوق او به صورت مشترك پرداخت مي‌شد. مطمئناً در آن‌زمان باسوادانِ ايلِ در حالِ كوچ، بسيار زيادتر از اهالي دهات بودند. صولت‌الدوله سعي داشت كه بچه‌ها و جوانان قشقایي باسواد شوند. او همواره كلانتران و روساي بنكوها را به گرفتن معلم و باسواد كردن فرزندانشان تشويق مي‌كرد.» »
شايان ذكر است، در سال ۱۳۳۰ خورشيدي همزمان با پايه‌گذاري و برنامه‌ريزي آموزشي نوين ابتدايي و دبيرستان در سطح كشور، پايه‌گذاري و تأسيس اولين مدارس عشايري ايران نيز توسط دكتر محمود حسابي (وزير فرهنگ كابينه دكتر مصدق)، صورت گرفته است .
بنابراين برنامه ريز و بنيانگذار مدارس عشایری ، پروفسور محمود حسابي است كه در سال ۱۳۳۰ كه به عنوان وزير فرهنگ در كابينه دكتر مصدق فعاليت مي كرد اقدام به ايجاد اولين مدارس عشايري نمود.
در ادامه اين فعاليت ها، بهمن بيگي نيز چادر سياه ويژهٔ آموزش خود را از سال ۱۳۳۱ بر پا كرد. به اين شيوه، نخستين آموزگار عشاير ايرانی مي‌توانست در هشت ماه از تابستان و زمستان به مردم ايلش درس بدهد و آن‌ها را به روزگار خويش آگاه‌تر سازد.
پی گیری یک برنامه

همچنان كه تقاضا برای بر پا كردن مدرسه افزايش مي‌يافت، "ابتدا وزارت آموزش و پرورش مي‌پنداشت كه جز در صورت اسكان ايلات، كه امری ضروری ولی خيلی طولانی بود، تاسيس مدارس امكان‌پذير نيست." بهمن‌بيگی به سفارش يك دوست، مي دانست كه:" آمريكايي‌ها مي‌توانند به او كمك كنند. آن‌ها پيش از اين كمك‌های زيادی برای اصلاح و برپايی مدرسه‌های روستايی پرداخته‌اند."
در همان زمان يك برنامهٔ همكاری فنی و اقتصادی با عنوان اصل چهار در ايران آغاز شده بود. سفارش آن دوست باعث شد كه بهمن‌بيگی به ديدار مديركل اصل چهار در استان فارس برود و توسط آقای گيگن روند كارها را سرعت بخشد. بهمن‌بيگی توانست به كمك دوستانی كه با او همراه شدند برنامه‌ای را با پنج اصل در زمستان ۱۳۳۲ به تصويب برساند كه طی پيام رسمی به رياست آموزش و پرورش استان فارس برای اجرا ابلاغ شد.
بر پايهٔ برنامهٔ آموزش عشاير بايد برای پايه‌های اول تا چهارم مدرسه‌های سيار و برای پايه‌های پنجم تا نهم مدرسه‌های شبانه‌روزی بر پا مي‌شد. همچنين، بايد يك مدرسهٔ تربيت معلم ويژهٔ عشاير برای جذب دانش‌آموزان با مدرك پايان كلاس نهم ساخته مي‌شد و گروهی برای نظارت بر مدرسه‌های چادری نيز به وجود مي‌آمد. با وجود اين، تنها به بر پايی مدرسه‌های چادری و كار نظارت بسنده شد و ۷۸ مدرسه در ايلات و عشاير بنيان‌گذاری شد. ادارهٔ اين مدرسه‌ها با آقای بهمن‌بيگی و دو ناظر ديگر ، بيژن بهادری كشكولی و نادر فرهنگ دره‌شويي، سپرده شد.
ازآن‌جا كه در ميان عشاير نتوانستند افراد باسوادی برای آموزش پيدا كند، آموزگاران ديپلمهٔ شهری را با وعدهٔ استخدام رسمی و فراهم كردن امكانات لازم برای آسايش آن‌ها به سوی ايل كشاندند. اما پس از يك سال روشن شد كه اين آموزگاران نمي‌توانند در ميان عشاير زندگی كنند و به هنگام كوچ با آن‌ها همراه شوند. به بيان بهمن‌بيگی:"بچه شهری در ايل مي‌ترسيد و آب می‌شد و سگ زرد را شغال مي‌ديد." از اين رو، چاره را در آن ديد كه از خود ايلياتی‌ها داوطلب بگيرد و آن‌ها را آموزش بدهد و برای آموزگاری آماده سازد. همه جور آدم داوطلب اين كار شده بودند و بهمن‌بيگی همهٔ آن‌ها را امتحان مي‌كرد كه خط و حساب بدانند. سپس، آن‌ها را به كدخدا مي‌سپرد و ماهی 90-80 تومان برايشان دستمزد تعيين مي‌كرد. اما به دليل سواد كم آن‌ها، همواره در كنارشان مي‌ماند و آن‌ها را راهنمایی مي‌كرد. در واقع او از همهٔ مدرسه‌های عشايری دور و نزديك بازديد می‌كرد و مدرسه‌ای نبود كه خودش تك تك دانش‌آموزانش را آزمايش نكرده باشد.
يكی ديگر از راهكارهايی كه باعث پيشرفت كار بهمن‌بيگی شد، دعوت از دولت‌مردان و اثرگذاران آن زمان برای سفر به آن مناطق بود؛ دعوت به ايل، پذيرايی گرم سنتی و ايلياتی با همهٔ توش وتوان و سپس سواد و توانايی و استعداد نوشكفتهٔ بچه‌های ايل را به رخ كشيدن، به اميد جذب حمايت مالی و قانونی دولت. در يكی از اين برنامه ها، دكتر كريم فاطمي، مديركل آموزش و پرورش فارس، همراه جمعی از معاونان و مديركل‌های ستادی وزارت ، از مدرسه‌های سيار ديدن كردند. نتيجهٔ ديدار آن شد كه : وزارت موافقت كرد حقوق آموزگاران را بپردازد ، فاطمی يكی از پشتيبانان اين برنامه شد و از بهمن‌بيگی خواستند به استخدام آموزش و پرورش درآيد و اين كار را به طور رسمی ادامه دهد.
گسترش اندیشه ای نو

نهادی شدن آموزش در عشاير پس از ده سال با حمايت اصل چهار ترومن و پشتيبانی دكتر كريم فاطمی به ثمر رسيد و طرح تعليمات عشاير در هشت‌صد و نودمين نشست شورای عالی فرهنگ در تاريخ ۱۰ دی ۱۳۳۴ به تصويب رسيد. از آن تاريخ آموزش عشاير توسعه يافت و پايدار شد و بر پايی مدرسه‌های عشايری به عشاير استان فارس محدود نشد و فرزندان عشاير از ايل‌های آذربايجان تا مرزهای شمال شرقی خراسان، از نعمت مدرسه و سواد برخوردار شدند.
بهمن‌بيگی دانشسرای تربيت معلم عشايری را بنيان‌گذاری كرد. اما كارشناسان آموزش و پرورش معتقد بودند كه او در كار آموزش و پرورش صاحب‌نظر نيست و تدريس در دانشسرای تربيت معلم كار افراد متخصص و تحصيل‌كرده‌های دانشسرای عالی است.
به اين ترتيب ، بهمن‌بيگی طي ۲۶ سال سرپرستي آموزش عشاير را به عهده داشت.


نوآوری های آموزشی بهمن بیگی

يكی از كارهای نوآورانهٔ بهمن‌بيگی كه در پيشبرد هدف‌های آموزشی او بسيار سودمند بود، برگزاری اردوهای تربيتی برای دانش‌آموزان و آموزگاران عشايری در نقاط مختلف عشيره‌نشين بود. در آن اردوها آموزگاران موفق كارهای خودشان را به آموزگاران ديگر و دانش‌آموزان دانشسراها، كه در آينده آموزگاران عشايری مي‌شدند، معرفی مي‌كردند. برگزاری رقص و پايكوبی و اجرای موسيقی محلی از ديگر برنامه‌های اين اردوها بود كه در حفظ سنت‌های ايلی بسيار سودمند بود و به مردم ايل نشان مي‌داد كه سوادآموزی و دانش‌اندوزی به فرهنگ ايل سازگار است و به توسعهٔ آن نيز كمك مي‌كند.


با انقلاب سال ۱۳۵۷ در ایران، آقای بهمن بیگی مدتی به دلیل آن که برنامه هایش پیش از انقلاب در قالب برنامه های دولتی اجرا می شد، به اتهام همکاری با رژیم پهلوی تحت تعقیب بود.

او مدتی در تهران زندگی مخفی داشتف اما بعد از مدتی این اتهامات از او رفع شد.

نوشته ها

دوران بازنشستگی محمد بهمن‌بيگی بيشتر به ثبت تجربه‌ها و خاطره‌ها و نظريه‌های او در زندگی و كار با عشاير و آموزش و پرورش گذشته است كه حاصل آن چند كتاب در قالب داستان‌هايی گيرا و خواندنی است.
. بهمن‌بيگی، محمد. عرف و عادت در عشاير فارس، انتشارات بنگاه آذر، ۱۳۲۴ چاپ دوم انتشارات نوید شیراز ۱۳۸۱



۲. بهمن‌بيگی، محمد. بخارای من ايل من. انتشارات آگاه، ۱۳۶۸


۳. بهمن‌بيگی، محمد. اگر قره‌قاچ نبود. انتشارات باغ آدينه، ۱۳۷۷


۴. بهمن‌بيگی، محمد. به اجاقت قسم.


5. بهمن بیگی،محمد. طلای شهامت . انتشارات نوید شیراز ۱۳۸۷
درگذشت
محمد بهمن بیگی در یازدهم اردیبهشت اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۹ پس از خدمات شایان خود برای نظام آموزشی ایران در شهر شیراز چشم از جهان فرو بست.


بهمن بیگی از نگاه دیگران


گيگن، مدير برنامهٔ اصل چهار كه از كارهای بهمن‌بيگی پشتيبانی كرد، در گزارش كار خود، كه به صورت كتابی در آمريكا منتشر شد، دربارهٔ او نوشته است:"او بيش از نيمی از عمر خود را با عشاير گذرانده و با روسای عشاير خوب آشنا بود. آن‌ها نه تنها به خاطر خانواده‌اش، بلكه به خاطر توانايي‌های خودش به او احترام مي‌گذاردند."





در دولت محمد خاتمی، چند مراسم برای تجلیل از آقای بهمن بیگی برگزار شد.

بسیاری از کسانی که کودکی خود را در پنجاه سال گذشته در یکی از ایل های ایران گذرانده باشند، قاعدتا محمد بهمن بیگی را می شناسند و خاطرات خوشی از او دارند.

تعدادی از شاگردان آقای بهمن بیگی هر سال روز معلم به دیدار معلم سابقشان می رفتند، اما امسال معلم قدیمی عشایر درست یک روز قبل از روز معلم شاگردانش را برای همیشه ترک کرد.


مطالب مرتبط: بخارای ما کجاست قسمت اول و قسمت دوم

منبع : علي مصلحي4 / سخن معلم3