۱۳۸۹ فروردین ۱۴, شنبه

فارسي وان (اشاعه فرهنگ ابتذال )



  چند سال پیش نویسنده ای در اعتراض به فیلترینگ موجود در اینترنت مقاله ای را در یکی از روزنامه های ایران به چاپ رسانده بود تحت عنوان:«سایتهای سکسی فعال، سایتهای سیاسی فیلتر».آنروزها مثل حالا از فیلتر شکن و نرم افزارهایی که می تواند خارج از عرف مخابرات ایران مستقیما به سرورهایی خارج از کشور متصل شوند( vpn) به این شکل گسترده خبری نبود و یا بود و کاربران از وجود آن اطلاع زیادی نداشتند.
بزرگترین دلیل شرکت مخابرات به عنوان متولی اینترنت ویا دولتمردان ایران برای نصب و تعبیه نرم افزارهای مخصوص فیلترینگ بر سر راه اینترنت، مبارزه با ابتذال و جلوگیری از امکان در دسترس آزاد بودن سایتهای مستهجن بوده و هست . اما عملا شکل اتفاقی که افتاده چیز دیگری است، و اکثر هزینه هایی که از این بابت، مسئولیت پرداخت آن را شهروندان ایرانی برعهده دارند،متوجه سایتهای سیاسی و هنری می باشد و دسترسی به سایتهای مستهجن اگر کار آسانی نباشد کار سختی هم نیست.این یک ادعا یابلوف سیاسی نیست .واقیعتی است که به عریانی در فضا و شرایط موجود قابل مشاهده می باشد.
در کنار مبارزه ناموفق چندین ساله با تهدیدات فرهنگی و ابتذال اینترنتی از طریق «فیلترینگ»، اخیرا مبارزه با ابتذال از طریق ارسال پارازیت بر روی امواج ایستگاههای ماهواره ای، در دستور کار مقامات عالی رتبه ایران قرار گرفته است . این اقدام واکنش شدید کشورهای اروپایی و غربی دارنده ایستگاههای ماهواره ای و استفاده کنندگان از آن را بهمراه داشته است.
اما نکته دردناک و تاسف آور در این رابطه اینست که؛ اینروزها شهروندانی که مسئولیت پرداخت هزینه های سرسام آور ارسال پارازیت، در کنار هزینه فیلترینگ سایتهای اینترنتی را بر عهده دارند اکثرا در خانه های خود شادمانه مجموعه سریالهای مبتذل و مخرب فرهنگی را به تماشا نشسته اند که از طریق شبکه ماهواره ای پخش می شود و هیچگونه پارازیت ،قطع، وپرشی هم متوجه پخش آن نیست.
براستی چرا بینندگان سریالهای نازل و فاقد کمترین ارزش اخلاقی و یا هنری مثل سریالهای شبکه «فارسی وان» از خود نمی پرسند که ؛ اگر هدف ارسال پارازیت بر روی امواج ماهواره مبارزه با ابتذال است ؛ چرا این ابتذال فقط در شبکه های ماهواره ای خبری « بی بی سی » و « صدای آمریکا» مشاهده می شود و این سریال سرگرم کننده که تابلوی واقعی ابتذال و مبلغ از هم گسیختگی اخلاقی و به نوعی اشاعه ویروس ابتذال به عریان ترین وجه و شفاف ترین شکل آن می باشد ؛ مصداق ابتذال از نظر متولیان پارازیت نیست؟ وچرا شبکه پخش کننده سریالهای مجموعه «فارسی وان» و ایستگاه ماهواره ای پخش کننده آن، هیچگونه اعتراضی را همچون اکثر ایستگاههای ماهواره ای به کشور ایران ندارد. مطلب در شرایطی جالب می شود که توجه داشته باشیم، اگرچه غیر از کشور ایران کشورهای فارسی زبان دیگری هم در دنیا وجود دارد ، اما نوع ترجمه و ادای دیالوگهای این سریال نشان می دهد این سریال پیش از کشورهای فارسی زبان «افغانستان»،« تاجیکستان» و... و برای تغذیه مخاطب فارسی زبان ایرانی تولید و پخش آن در دستور کار قرار گرفته است.
اما تاسف و دردناکی این اتفاق زمانی شدت می یابد، که سیاستهای سازنده سریال با سیاستهای فریبنده فرهنگی دولتمردان معاصر ایران، همسو و همرنگ از آب در می آید.

۱ نظر:

  1. " دل ام تنگ است
    دل ام می سوزد از باغی که می سوزد
    نه دیداری
    نه بیداری
    مرا آشفته می دارد چنین آشفته بازاری"

    پاسخحذف

از نظر و لطف شما متشكرم.