۱۳۸۸ بهمن ۱, پنجشنبه

مدارس شاهد از ابتدا تا واقعیت !

در سیستم آموزشی ایران به نظر می رسد که بخش خصوصی نتوانسته است تا حدود زیادی موفق باشد ، به عبارت دیگر بر خلاف سیستم آموزش عالی که توانسته است در این بخش فعال باشد اما متاسفانه در آموزش و پرورش این فرمول پاسخی نداده است .




ما در این جا قصد پرداختن به چرایی این پرسش را نداریم ، اما موضوع اصلی سخن ما جایی است که در همین سیستم دولتی مکانی که برای استفاده بخش ویژه ای از جامعه و در یک شرایط خاص پیش بینی شده است و اکنون مورد استفاده و توجه مقامات بالای نظام قرار گرفته است !

مدارس شاهد !


این خبر را بخوانید :


« مديركل امور ايثارگران وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با فارس:


مسئولان رده بالاي كشور به ثبت‌نام فرزندان خود در مدارس شاهد علاقه‌مند هستند

خبرگزاري فارس: مشاور وزير و مديركل امور ايثارگران وزارت آموزش و پرورش گفت: مسئولان رده بالاي كشور علاقه‌مند هستند كه فرزندانشان در مدارس شاهد درس بخوانند.



مريم خليلوند در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعي باشگاه خبري فارس «توانا» اظهار داشت: تعداد مدارس شاهد در كشور محدود است و به همين دليل ثبت‌نام در اين مدارس از سوي وزارت آموزش و پرورش اولويت‌بندي شده است.

* همه فرزندان فرهنگي نمي‌توانند در مدارس شاهد ثبت‌نام شوند

وي اضافه كرد: فرزندان ايثارگران در اولويت ثبت‌نام در مدارس شاهد قرار دارند و فرزندان فرهنگيان با درجه ايثارگري كمتر در اولويت بعدي قرار دارند.



خليلوند با بيان اينكه مدارس شاهد متعلق به فرزندان ايثارگران است، افزود: با توجه به اين مسئله همه فرهنگيان نمي‌توانند فرزندان خود را در مدارس شاهد ثبت‌نام كنند بلكه افرادي مي‌توانند از اين امتياز بهره‌مند شوند كه نشاني از ايثارگري داشته باشند.



وي افزود: دانش‌آموزاني كه والدين جانباز 50 درصد به بالا دارند به طور قطع در مدارس شاهد ثبت‌نام مي‌شوند و مابقي ظرفيت اين مدارس تحت عنوان دانش‌آموزان غير شاهد به ترتيب درجه جانبازي و ايثارگري خواهد بود.



مشاور وزير و مديركل امور ايثارگران وزارت آموزش و پرورش گفت: 75 درصد جامعه آماري مدارس شاهد متعلق به فرزندان شاهد است و 25 درصد مابقي ظرفيت متعلق به دانش‌آموزان حافظ كل قرآن كريم و دانش‌آموزان فرهنگيان با سابقه جانبازي است.

*بسيجي بودن دانش‌آموزان در ثبت‌نام مدارس شاهد امتيازي ندارد

وي اضافه كرد: اكثر دانش‌آموزان مدارس شاهد بسيجي هستند اما بسيجي‌بودن براي ثبت‌نام مدارس شاهد امتيازي تلقي نمي‌شود.



خليلوند ادامه داد: دانش‌آموزان مدارس شاهد بيشتر از ساير مدارس نسبت به عضويت در بسيج علاقه‌ نشان مي‌دهند و فعاليت‌هاي بسيج دانش‌آموزي در اين مدارس پررنگ‌تر از ساير مدارس است.

* مدارس شاهد الگوي اخلاقي و تربيتي ساير مدارس هستند

وي افزود: به دليل محدوديت مدارس شاهد، آموزش و پرورش نمي‌تواند به همه اقشار جامعه در اين خصوص خدمت‌رساني كند.



مشاور وزير و مديركل امور ايثارگران وزارت آموزش و پرورش گفت: از ديگر اولويت فعاليت‌هاي اين معاونت مي‌توان به تجليل و تكريم از خانواده‌هاي ايثارگران در مناسبت‌هاي مختلف و ديدار با خانواده‌هاي معظم شهدا توسط مقام عالي وزارت آموزش و پرورش اشاره كرد.



خليلوند اظهار داشت: وزارت آموزش و پرورش در حوزه ترويج فرهنگ ايثار و شهادت نيز به تناسب نيروي انساني خود سالانه بيش از چند هزار ديدار با خانواده شهدا و ايثارگران را برگزار مي‌كند.

انتهاي پيام/ر

88/10/19

از نظر مرکز آمار ایران مدرسه شاهد این گونه تعریف شده است :

« مدرسه‌اي است كه براساس فرمان مورخ 6/1/1365 حضرت امام خميني (ره) و اساسنامه طرح شاهد مصوب شوراي عالي انقلاب فرهنگي به منظور ارايه خدمات به فرزندان شاهد، آزادگان، جانبازان بالاي 50% و ايثارگران تاسيس و مطابق دستورالعمل‌هاي مصوب طرح شاهد و با رعايت مقررات عمومي وزارت آموزش و پرورش فعاليت مي‌نمايد

در فصل اول ماده 1 " اساسنامه طرح شاهد " چنین آمده است :

« ‌فصل اول:

‌ماده 1 - هدف: تربيت، آموزش و رشد همه جانبه فرزندان شاهد و برطرف ساختن موانع و معضلات سر راه اين مهم با بسيج همه امكانات رسمي‌كشور و تشويق سرمايه‌ها و امكانات مردمي جهت فراهم آوردن شرايط مطلوب اسلامي در جهت شكوفايي فرهنگي و الگو ساختن اين يادگاران عزيز‌آن "‌تبار خونبار" به منظور آن كه رسالت بزرگ پدران بزرگوار خود را به دوش كشند و در راه تهذيب و تحصيل خود با الهام از روح پر فتوح سربازان امام‌زمان (‌ارواحنا فداه) تلاش وافر نمايند و با كسب دانش و معنويت اسلامي امور جامعه خويش را به دست گيرند.

حال سوال این است که دلیل این علاقه چیست ؟


آیا مسئولان رده بالا و مقامات به واقع در محدوده این تعریف قرار می گیرند ؟

جالب این است که بر خلاف اساسنامه طرح شاهد ، میزان جانبازی اولیاء خانواده ( در تعریف خاص ) را از 70 درصد به 50 درصد تقلیل داده اند !

در ماده 2 اساسنامه چنین آمده است :

« در اين اساسنامه به فرزندان عزير شهدا و مفقودين و اسراء به اختصار فرزندان شاهد اطلاق خواهد شد ».

این در حالی است که مشاور وزير و مديركل امور ايثارگران وزارت آموزش و پرورش این قید و تعریف را در حد واژه ایثارگری تقلیل داده است " افرادي مي‌توانند از اين امتياز بهره‌مند شوند كه نشاني از ايثارگري داشته باشند."



و ناگزیردر سوی دیگر ، واژه ایثارگری می تواند دایره ای در حد و اندازه درک برخی از قانون گزاران نیز داشته باشد و بسیاری از مسئولان در رده ایثارگران قرار بگیرند !



حال این سوال اساسی مطرح است که اگر از نظر اساسنامه اولیه ، این مدارس با شرایط اولیه تعریف شده از نظر جمعیت به حد استانداردنمی رسد دیگری نیازی نیست که واژه شاهد براین مدارس اطلاق شود تا دست آخر سیستم بودجه بندی و تعیین اعتبار نیز بر اساس واقعیت و عدالت شکل بگیرد !



مسئولان به جای سبقت از یکدیگر برای ثبت نام در این مدارس بهتر است که " عدالت آموزشی " و " تعیین فرصت های برابر آموزشی برای همگان" را مطابق قانون اساسی سرلوحه کار خویش قرار دهند .



از نظر ما استفاده بسیاری از مسئولان و مقامات از امکانات مدارس شاهد نوعی " رانت خواری " است و بهتر آن که فرزندان این مقامات برای مواجهه با واقعیات جامعه و لمس شرایط در مدارس عادی درس بخوانند و یا لااقل به مدعیات خود در برابر اصل 44 قانون اساسی عمل نمایند ...

سخن معلم

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

از نظر و لطف شما متشكرم.